Wil je meer lezen over de achtergrond en toepassing van Verbindend Gezag/Geweldloos Verzet in de praktijk? De volgende Nederlandstalige artikelen zijn op jaartal gesorteerd.
Heden – 2020
- Van Nus, W. (2023). We geven je niet op! Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2, 14-17
- Dongen, K., Van Dongen, K., Bom, H., Koudstaal, A, Vermeiren, R., & Krabbendam, A. (2023). Verbindend Gezag bij suïcidaliteit. Groepstraining biedt ouders zelfvertrouwen en houvast, Kind & Adolescent Praktijk, 22, 6-12,
https://doi.org/10.1007/s12454-023-1226-x
- Meijer, I., Thiadens, E., Terpstra, L. & Utens, E. (2023). Uit de greep van de eetstoornis. De Psycholoog, 32-38.
- Bom, H. & Wiebenga, E. (2022). Het ‘verbindend gezag’ van de systeemtherapeut-ouderbegeleider. Attitude en pijlers van verbindend gezag als ankers voor de alliantie tussen ouders en hulpverleners. Systeemtherapie, 34 (3), 139–155
- De Boer-Bruggink, M., Van Nus, W. & Wiebenga, E. (2022). Het Kompas voor Verbindend Gezag. Opgevraagd via
www.iselinge.nl/hetkompas
- Van Nus (2022). Help, ik durf niet! Hoe begeleid je kinderen met schoolangst? LBBO Beter Begeleiden, 5, 30-33.
- Van Nus, W. (2022). Als naar schoolgaan een uitdaging wordt. Gedeelde machteloosheid van opvoeders Pedagogiek in Praktijk juni.
- Visser, K.M. & Van Vliet, C. (2021). Geweldloos verzet in de residentiële setting – een aanpassing voor jeugdigen met een lvb. LVB Onderzoek & Praktijk, 19 (1), 6-14
- Rodenburg, L., & de Tempe, J. (2015). Ik ben mijn kind spuugzat. Ouderlijke
emotieregulatie en nieuwe autoriteit. Systeemtherapie, 27/2, 65-81. - Bom, H. & Wiebenga, E. (2020). Met een passende attitude wordt een interventie pas waardevol. Over het palet van attituden bij verbindend gezag en geweldloos verzet, Tijdschrift voor Psychotherapie, 46(4), 276-293
- Hicks, S., Jakob, P. & Kustner, C. Het steunende gezinsnetwerk betrekken bij de systeembenadering Geweldloos verzet: de ervaringen van helpers. Gezinstherapie Wereldwijd 31, 416–434 (2020).
https://doi.org/10.1007/s12440-020-00137-3
- Leonard, H. & Dewaele, K. (2020), Van (on)macht naar kracht. De mogelijkheden van Nieuwe Autoriteit bij probleemgedrag op school. Caleidoscoop, 32/2, 36-46.
- Van den Heuvel, I. (2020). Ken je eigen rode knop. TIB, 2, 38-40
- Van den Heuvel, I. (2020). Probeer niet het kind te veranderen, probeer de context te veranderen.
- Dewaele, K. (2018), Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet in De Ranke, Sint-Canisiusblad, 25-26
2019-2015
- Colson, B., Van Nerum, I., & Campforts, E. (2019). Wandelen met Oedipus langs de Styx. Psychodynamische ouderbegeleiding en Geweldloos Verzet. Tijdschrift voor Psychoanalyse & haar toepassingen, 25(2), 92-103.
- Colson, B. (2018). Meer verbinding en minder machteloosheid: Waakzame Zorg biedt mogelijkheden in de werking van een Centrum voor Ambulante Revalidatie. SIGnaal, 27(105), p. 4-15.
- Van Nus, W. (2019). Geweldloos verzet tegen probleemgedrag, LBBO Beter Begeleiden.
- Weinblatt, U. (2018). Systemisch spiegelen. Schaamteregulatietherapie voor gezinnen. Tijdschrift Klinische Psychologie, 48(4), p. 253-262.
- Bom, H. & Wiebenga, E. (2017). Verbindend gezag. Naar een nieuwe vorm van autoriteit gebaseerd op principes van geweldloos verzet. Tijdschrift voor psychotherapie,
- ·cammon, S. (2017). Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet. Een verkenning van het concept, de mindset en de tools. Agora, 33(1), 39-43.
- Wiebenga, E. & Faasen, E. (2017). Verbindend gezag in het onderwijs. Jeugd in School en Wereld, 102 (4), p. 6-9.
- Wolfs, L. (2017). Smeed het ijzer als het koud is. Agora, 33(1), 44-49.
- Campforts, E., Colson, B., Imeraj, L., Wouters, S., & Lampo, A. (2016). Nieuwe autoriteit,
- nieuwe inzichten? Geweldloos Verzet in de hulpverlening. Tijdschrift voor Klinische Psychologie, 46, 253-262.
- Steens, R. (2016). Nieuwe Autoriteit-ervaringen van binnenuit. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35(4), 3-9.
- ·Leonard, H. & Dolfeyn, H. (2015). Waakzame Zorg. Een concrete uitwerking van het concept NA op school. Welwijs, 26/3, 17-21
- Leonard, H. & Dewaele, K.(2015), Samen sterker in gezag. Nieuwe Autoriteit en
- Geweldloos Verzet concreet. Sint-Canisiusblad, 113, 2, december 2015, 17-22
- Van Nus, W. (2015). Ik laat je niet los, geweldloos verzet bij gedragsproblemen. Pedagogiek in Praktijk, 87, 27-29
- Van Moorter, H. (2015). Zoektocht naar herstel: een zoon en zijn adoptieouders samen op weg. Systeemtheoretisch Bulletin, 33, 109-122.
2014-eerder
- Lobregt-van Buuren, E. (2014). Toepasbaarheid van Geweldloos Verzet bij ouders van jongvolwassen kinderen met autisme. Systeemtherapie, 26(3), 141-155.
- De Cock, M. (2013). Geweldloos verzet als systemische interventie in een complexe, vastgelopen behandelingssituatie. Systeemtheoretisch bulletin, 31, 29-48.
- Hoet, J. & Hermkens, L. (2013). Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit binnen gezinnen. Tijdschrift voor welzijnswerk, 37 (334), 30-36
- Huybrechts, A. (2013). Waakzame zorg welkom in de residentiële context. Systeemtheoretisch bulletin, 31, 49-65.
- Jakob, P. (2013). Geweldloosheid en gezinnen in crisis. Cocreatie van positieve gezinsnarratieven tegen de achtergrond van trauma, deprivatie, middelenmisbruik en belastende sociale contexten. Systeemtheoretisch bulletin, 31, 5-27.
- Thijs, K. (2013). Nieuwe trends in geweldloos verzet. Tussen nieuwe autoriteit en hechting. Systeemtheoretisch bulletin, 31, 67-77.
- Van Lier, Relinde & Leonard, H. (2013). Nieuwe autoriteit. De omgang met (gedragsproblemen van) leerlingen op een nieuw spoor? Welwijs, 24/4, 3-6
- Rappolt, H. (2012). Geweldloos verzet (NVR) als antwoord op getraumatiseerd ouderschap. Tijdschrift voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 2.
- Van Holen, F. (2012). Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit. En vernieuwende benadering voor de behandeling van probleemgedrag. Psyche, 24 (1), 8-10.
- Vanschoonlandt, F., Van Holen, F., & Vanderfaeillie, J. (2012). Ontwikkeling en proefimplementatie van twee ondersteuningsprogramma’s voor pleegouders. Orthopedagodiek: Onderzoek en Praktijk, 51, 69-83.
- Van Holen, F., Vanderfaeillie, J., Vanschoonlandt, F., Devolder, J., Demyttenaere, J., & Berlize, T. (2011). Pleegouders versterken in opvoeden: Geweldloos Verzet als interventie in pleegzorg. Agora, 27/2, 10-21.
- Bom, H. (2010). Identiteit en autoriteit, een contextuele benadering. Systeemtherapie, 21/1, 4-14.
- Grabbe, M. (2010). Er bestaat geen weg naar een goede relatie, een goede relatie is de weg. De welsprekendheid van hechting en de praktische relatievorming tussen ouders en kinderen. Gezinstherapie Wereldwijd, 21(1), 100-115.
- Omer, H. & Schlippe, A.v. (2010). Kracht in plaats van macht. ‘Nieuw gezag’ als kader voor hechting. Gezinstherapie Wereldwijd, 21(1), 47-62.
- Rodenburg, L., Breugem, H., & de Tempe, J. (2010). Ik laat je niet los. Een gestructureerde methodiek voor ‘nieuwe autoriteit’ van Haim Omer. Systeemtherapie, 22/3, 148164.
- Van Holen, F., & Vanderfaeillie, J. (2010). Geweldloos verzet. Kiezen voor een waakzame en warme opvoeding. Alert, 4, 70-77.
- Goddard, N., Van Gink, K., Van der Stegen, B., Van Driel, J., & Cohen, A.P. (2009). ‘Smeed het ijzer als het koud is’. Non-Violent Resistance op een acuut psychiatrische afdeling voor adolescenten. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 64, 531-539.